DE FARLIGE KENDTE!

Hvis du søger på Avril Lavigne, så skal du passe på resultaterne der kommer frem i Google. Den 33-årige sangerinde topper nemlig antivirus-producenten McAfees liste over de farligste søgninger i 2017.

 

Avril Lavigne overtager dermed førstepladsen fra komikeren Amy Schumer, der toppede den negative hitliste året før. I de tidligere år, har listen bestået af både musikere, skuespillere og TV-værter. Men på listen fra 2017 – er det kun musikere i top 10. Cyber-kriminelle prøver med de kendte, at få uskyldige til at klikke ind på ondsindede websites. Avril Lavigne var senest i toppen af listen i 2013, hvor hun var den næst-farligste søgning. Andenpladsen i 2017 går til Bruno Mars.

Ved en søgning på Avril Lavigne er der 14,51% risiko for at lande på en ondsindet side.

DE FARLIGSTE STJERNER I 2017

Det er ikke et nyt fænomen, at cyberkriminelle bruger især unges fascination af kendte personligheder i deres jagt efter nye ofre. Denne form for ondsindede adfærd har været kendt i mange år. Målet for de kriminelle er, at få intetanende forbrugere over på et usikkert website, som enten bruges til at installere malware, stjæle personlige oplysninger eller måske endda passwords.

”Selvom det formentlig mest er de unge, der er i målgruppen for søgninger på Avril Lavigne og Justin Bieber, så er det faktisk den voksne del af befolkningen som er mest i farezonen her”, fortæller Kenneth Jonassen fra Langsom PC.

“Min oplevelse er klart, at de unge er meget mere veltrænede i at spotte, når der er ugler i mosen”, fortæller han.

Hver eneste dag, bliver hjemmesiden Langsom PC kontaktet af brugere som har fået ondsindet software på computeren. ”I vores seneste optælling, var 85% af brugerne over 30 år”, fortæller PC-nørden.

Selvom det udelukkende er musikere på den seneste liste, så har den i de tidligere år været domineret af både komikere, skuespillere og TV-stjerner. Både Anna Kendrick, Jennifer Lopez, Will Smith og Jackie Chan har været i Top 10.

Lad være med at tro på, at du ved at downloade noget, kan få lov til at høre et helt nyt album, der ikke er udkommet endnu. Kunstnerne er meget dygtige til at bruge officielle, kendte medier i deres markedsføring. Hvis Justin Bieber, Avril Lavigne eller Justin Timberlake tilbyder en smagsprøve på deres nyeste musik – så kan du være ret sikker på, at det også findes på Youtube.

“Lad være med, at lade dig friste af lokkende hjemmesider – der ser mærkelige ud. Og sørg ALTID for at kigge din URL ordentligt igennem”, lyder rådet fra Kenneth Jonassen.

Ekstern kilde: McAfee